Skip to content

שתזכו לחיים ארוכים: איך לשמור על הבגדים בארון שלנו

לו הבגדים שלנו היו יכולים לדבר, אני לא מתארת לעצמי אילו זוועות הם בטח היו מספרים… על הכביסות המיותרות, הטמפרטורה הגבוהה מדי, השילובים הלא נכונים, הסחיטות המיותרות, ועוד לא הגעתי...

לו הבגדים שלנו היו יכולים לדבר, אני לא מתארת לעצמי אילו זוועות הם בטח היו מספרים…

על הכביסות המיותרות, הטמפרטורה הגבוהה מדי, השילובים הלא נכונים, הסחיטות המיותרות, ועוד לא הגעתי למייבש… הו, המייבש.

בחיים בעידן שבו בגד הוא לא סתם פריט שנישא על הגוף, אלא פיס שלם של סטייטמנט וחותמת לסגנון או אפילו אג׳נדה, אנחנו צריכים וצריכות לדעת לשמור עליהם. קרה לכן פעם שקניתן בגד יקר, איכותי, ועם הזמן ראיתן שהוא נהיה בלוי? אם כן, הפוסט הזה הוא בשבילכן. ואם אתן אוהבות בגדים ורוצות שהן יחיו הרבה זמן בארון שלכן, כדאי שתמשיכו לקרוא.

איגדתי לפניכן מספר כללי אצבע וטיפים שיעזרו לכן לשמור על אריכות חיי הבד של הבגדים שלכן וימנעו מכן לעשות טעויות שתשלמו עליהן מאוחר יותר ביוקר - לא רק ביחס לכיס שלכן, אלא ביחס לסביבה כולה. תעשיית האופנה נמצאת במקום השני אחרי תעשיית הנפט בסולם התעשיות המזהמות, ובכל שנה נזרקת לפח כמות בגדים בשווי של כ-650 מיליון שקלים. הם לא מגיעים לשם רק בגלל שאופנות מתחלפות מהר יותר מצבע של זיקית וטרנדים שחולפים מהר כמו החורף הישראלי, אלא כי כי הם נהרסים. ולמה הם נהרסים? כי אנחנו לא יודעות לעשות כביסה!
אותם בגדים שמגיעים למטמנות נשארים שם, צוברים אבק ומתפרקים עם הזמן לחלקיקים שמתווספים לענני גזי החממה שנפלטים מהרי האשפה הענקיים, ו״תורמים״, אם אפשר לקרוא לזה כך, למשבר האקלים הסביבתי שמחריף מיום ליום ופה כל אחת ואחד מאיתנו נכנסים עם המודעות והיכולת לצמצם השלכות ולפעול למען כך.

  • לבחור נכון
  • אחת הטעויות הנפוצות ביחסינו לבגדים שלבשנו היא כביסה מיותרת. בכל סבב כביסה ישנה פגיעה מסוימת בסיבי הבד של הבגדים שלנו, לכן לזרוק בגד ישירות לסל הכביסה אחרי יום העבודה מבלי שהוא באמת זקוק לכך בגלל ריח ולכלוך היא טעות שנסכם אותה כ-big no no.

    טיפ נוסף ממני אליכן: אם כבר תכננתן לעשות כביסה, אל תמלאו את המכונה עד הסוף - עומס של בגדים יוצר חיכוך בין הבדים וגורם להרס של סיבי הבד.

  • תסובב לה את הטמפרטורה
  • אם השיר הזה מתנגן לכם עכשיו בראש, אז סליחה. ואם אתן מכבסות את הבגדים שלכן באופן קבוע בטמפרטורה שהיא גבוהה מ-30 מעלות, אז תפסיקו!
    כביסה בטמפרטורה נמוכה מאריכה את חיי הבד ומונעת ממנו לדהות. אמנם, יש חריגות בכביסה שמצריכה טמפרטורות גבוהות יותר בפריטים אינטימיים שבאים במגע ישיר עם הגוף כמו הלבשה תחתונה או מצעים.

  • האותיות הקטנות
  • שימו לב למה שרשום במפרט הקטן שמצורף לתווית הבגד. ישנן הוראות ברורות לטמפרטורה שבה הבגד אמור להיות מכובס, שימוש במייבש או ייבוש בחוץ, בשמש ישירה או בצל… כל אלו הן הוראות חשובות של היצרן שלא כדאי להתעלם מהן, שכן הן יעזרו לנו לשמור על חיי הבד והבגד שקנינו.

  • מחלקות, להתפקד
  • חלוקת הכביסה שלכן לצבעים וסוגי בד היא עוד מפתח לחיי בד ארוכים. את הבגדים הצבעוניים כדאי לחלק לשלוש קבוצות צבע: בהירים, כהים ואדומים. את סוגי הבד כדאי לחלק לקבוצה של כביסה ידנית וכביסה עדינה, וכמו שהזכרנו קודם, בטמפרטורה שאינה עולה על 30 מעלות.


    טיפ מומלץ: את הבגדים הצבעוניים ובעלי ההדפס כדאי לכבס הפוך!

  • באוויר הפתוח
  • בד מאבד מהאיכות והעמידות שלו כשהסיבים שלו מתכווצים ונפתחים. הדבר הזה קורה לרוב לאחר שימוש תדיר במייבש כביסה. העדיפו לייבש את הבגדים על חבל כביסה באוויר הפתוח, ולא במייבש, שלא רק פוגע בסוגי בדים שונים אלא גם גוזל הרבה אנרגיה וחשמל. שימו לב לתוויות המוצמדות לבגד: לא לכל בגד מתאים להיות מיובש על חבל אלא ב״שכיבה״.
    לפני תליית הבגדים לייבוש, נערו אותם - זה גורם לסיבים להימתח, חולצות מכופתרות אפשר לתלות ישירות על קולב ולהניח על מתקן ייבוש שישאיר את הפריט מיושר.

  • סיימנו!
  • הגיע הזמן לסדר את הבגדים בארון. קפלו וסדרו אותם יפה, ולפני שתחליטו ללבוש אותם: נערו אותם שוב, רססו בתרסיס ריח שמתאים לבד ותהנו מהאאוטפיט!

    Cart

    Your cart is currently empty.

    Start Shopping

    Select options